مشکلات رایج شیر برقی پنوماتیک

مشکلات رایج شیر برقی پنوماتیک

شیر برقی پنوماتیک یکی از پرمصرف ترین شیرهای اتوماتیک است که ضمن داشتن راندمان بالا، دارای استفاده آسان و قیمت نسبتا پایینی نیز می‌باشد. شیر برقی از یک سیم پیچ و یک هسته مغناطیسی تشکیل شده است؛ می‌توان گفت که شیر برقی پنوماتیک دارای اجزای نسبتا ساده ای است؛ به طوری که دارای یک هسته آهنی ثابت و یک هسته آهنی متحرک و همینطور یک سیم پیچ و دیگر قطعات است. در عین سادگی قطعات شیر برقی پنوماتیک، این نوع شیر نیز ممکن است دچار مشکلاتی شود. در ادامه با ما همراه شوید تا با مشکلات رایج شیر برقی پنوماتیک آشنا شویم.

 

مشکلات رایج شیر برقی پنوماتیکی چیست؟

شیر پنوماتیک که در یک کاربرد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد، همواره دارای حرکت نرمی نیست و ممکن است در آن ایراداتی نیز رخ بدهد. این عیوب به صورت مستقیم در استفاده از شیر تاثیر می‌گذارند.

در صورتی که در روند کار شیر برقی پنوماتیک اختلالی ایجاد شود، افراد باید مواردی متعددی را مورد بررسی قرار دهند. در ادامه پیرامون مشکلات رایج شیر برقی پنوماتیکی، توضیحاتی را آورده‌ایم. بهتر است پیش از دانستن مشکلات رایج، از طرز کار شیر برقی پنوماتیک آگاه باشید.

شل شدن ترمینال شیر برقی

در صورتی که ترمینال شیر برقی شل شود و یا سیم ترمینال جدا شود، اتصال برق شیر برقی پنوماتیکی قطع می‌شود و عملا قابل استفاده نخواهد بود. این مشکل خیلی رایج است و با بررسی سیم ترمینال و سفت کردن شیر ترمینال برقی، می‌توان این مشکل را رفع کرد.

وجود آب در شیر برقی

از دیگر مشکلات رایج شیر برقی پنوماتیکی، وجود آب در شیر برقی است که منجر به ایجاد اضافه باز و یا ولتاژ ناپایدار و در نهایت سوختن سیم پیچ شیر برقی می‌گردد.

در هنگام مواجه شدن با این مشکل، افراد باید سیم کشی شیر برقی را بردارند و سپس آن را با مولتی متر اندازه کنند تا از وجود و یا عدم وجود اضافه بار و ولتاژ ناپایدار اطمینان به دست آورند. اگر میزان اضافه بار زیاد باشد، احتمال سوختن سیم پیچ شیر برقی وجود دارد. برای رفع این مشکل می‌توان از دکمه دستی تعبیه شده بر روی سیم پیچ شیر برقی پنوماتیکی استفاده کرد، به طوری که با چرخاندن آن می‌توان نسبت به باز کردن دریچه و خارج کردن آب اقدام نمود. تمیزکاری شیر پنوماتیک باید به صورت دائمی انجام شود و نحوه تمیز کردن شیر برقی پنوماتیک در چند مرحله ساده قابل انجام است.

کم بودن روغن روان کننده

میان اسلیو سوپاپ و هسته شیر برقی، فاصله و فضای بسیار کمی وجود دارد. در صورتی که میزان روغن روان کننده بسیار کم باشد و یا ناخالصی وارد گردد، منجر به قفل شدن شیر خواهد شد.

در چنین شرایطی باید شیر برقی جداسازی شود و هسته شیر و اسلیو هسته سوپاپ خارج گردد. در نهایت نیز باید پس از تمیز کردن در محل خود قرار داده شوند. به طوری که با رفع ناخالصی‌ها، هسته شیر باید خیلی راحت در اسلیو سوپاپ حرکت داشته باشد.

پس از پاک کردن قطعات، مهم است مجدد آن‌ها را در جای خود قرار دهید؛ بنابراین در هنگام جداسازی، به ترتیب مونتاژ کردن دقت داشته باشید تا آن‌ها را خیلی راحت در جای خود قرار دهید. در فرآیند قرار دادن قطعات در جای خود، توجه کنید که سوراخ روغن پاش دستگاه مسدود نشده باشد و روغن روان کننده به اندازه کافی به این قطعات برسد. با این اقدام از بروز این مشکلات رایج شیر برقی پنوماتیکی جلوگیری می‌شود.

نشت هوای شیر برقی

با نشت هوای شیر برقی خرابی‌های زیادی نیز ایجاد می‌شود. در صورتی که نشت هوا وجود داشته باشد، به دلیل فشار ناکافی هوا در داخل سوپاپ، در باز و بسته شدن دریچه مشکلاتی ایجاد می‌گردد. همینطور این مشکل به واشر آب بندی نیز آسیب می‌رساند.

در هنگام مواجهه با این مشکل از مشکلات رایج شیر برقی پنوماتیکی، باید در زمان قطعی شیر برقی، مشکل مورد بررسی قرار بگیرد. ممکن است برای بررسی این مشکل، نیاز به تعلیق سیستم سوئیچینگ نیز باشد.

سخن نهایی

از مهم ترین و پرمصرف ترین قطعاتی که در سیستم پنوماتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شیر برقی پنوماتیکی است. رفع مشکلات رایج شیر برقی پنوماتیکی جزو کارهای مهم و ضروری برای کسانی است که با این دسته از شیرها سر و کار دارند. به طوری که باید با روش رفع این مشکل و تعمیر این دسته از شیرها آشنایی داشته باشند تا در کوتاه ترین زمان ممکن، بازدهی لازم را به دست آورد.

در این مقاله به مشکلات رایج شیر برقی پنوماتیکی اشاره کردیم. امیدواریم مطالعه آن برای شما مفید واقع شود و بتوانید از این اطلاعات استفاده کنید. از همراهی شما متشکریم.

تماس بگیرید
قطعات استوک دارای یک سال ضمانت تعویض میباشند
This is default text for notification bar