جک پنوماتیک چگونه کار می‌کند؟

جک پنوماتیک چگونه کار می‌کند؟

سیلندر پنوماتیک یا سیلندر هوا، وسیله‌ای است که به صورت مکانیکی برای تولید نیرو از گاز فشرده کارایی دارد. سیلندرهای پنوماتیک از نظر طراحی ظاهری و اندازه، دارای انواع مختلفی هستند و وابسته به زمینه مورد استفاده نیز عملکرد متفاوتی را دارند.

سیلندر یا جک پنوماتیک یک ابزار متشکل از چندین جزء شامل شفت، پیستون، قطعات آب‌بندی و درزگیری است. برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که سیلندر پنوماتیک چگونه کار می‌کند؟ در یک توضیح ساده، سیلندر پنوماتیک دارای یک محفظه برای نگهداری هوای فشرده و همین‌طور یک ورودی برای خروج هوای فشرده است. زمانی که شیر باز شود، هوای فشرده به سمت محفظه این نوع سیلندر هدایت می‌گردد.

با توجه به اینکه تمامی درزهای سیلندر با استفاده از درزگیرها به صورت کامل مهروموم شده‌اند، هوا راه خروجی نخواهد داشت؛ به همین دلیل به سطح پیستون نیرو وارد می‌کند. این‌گونه شفتی که به پیستون متصل است، به بیرون هدایت خواهد شد تا عملکرد مورد نظر صورت بگیرد. برای آشنایی با جزئیات بیشتر از نحوه عملکرد سیلندرهای پنوماتیک، در ادامه ما را همراهی کنید.

 

جک پنوماتیک چگونه کار می‌کند؟

جک‌ها عموما به یک شکل کار میکنند تفاوت جک پنوماتیک و جک هیدرولیک نوع سیال و چند مورد دیگر است؛ برای آغاز کار سیلندرهای پنوماتیکی، ابتدا هوا و یا گاز فشرده وارد سیلندر می‌شود. ورودی هوای فشرده، یک ورودی خاص در سیلندر است که تحت عنوان موجب (head end) شناخته می‌شود و به سیلندر متصل است.

ایجاد فشار داخل سیلندر

هوا و یا گازی که از طریق موجب وارد سیلندر شده است، راه خروجی ندارد. به همین دلیل یک فشاری را در داخل سیلندر ایجاد می‌کند که این فشار به سری موجب (head end) وارد می‌شود؛ به‌طوری‌که سری آن فشرده می‌گردد.

حرکت سری محرک

وقتی فشار داخل سیلندر پنوماتیک به اندازه‌ای بالا می‌رود که سری موجب فشرده می‌شود، سری محرک (piston) به سمتی که فشار وارد می‌شود، حرکت می‌کند. معمولا حرکت سری محرک به سمت خروجی سیلندر است.

خروج هوا از سری محرک

زمانی که سری محرک به اندازه کافی فشرده شد، هوای فشرده شده در داخل سیلندر پنوماتیک، از طریق آن خارج می‌شود. خروج هوای فشرده از طریق یک خروجی خاص که متصل به سری محرک است، صورت می‌گیرد.

بازگشت به حالت اولیه

برای بازگشت سری محرک به حالت اولیه، هوا و یا گاز فشرده به سمت ورودی و یا همان سری موجب هدایت می‌گردد. این‌گونه سری محرک به حالت اولیه باز خواهد گشت.

کنترل حرکت

معمولا حرکت سری محرک به شکل خطی است و این قطعه در داخل سیلندر پنوماتیک به سمت بالا و یا پایین حرکت می‌کند. البته در برخی نمونه‌ها، سری محرک دارای حرکت چرخشی نیز هست. حرکت سری محرک توسط سیستم کنترلی پنوماتیک کنترل می‌گردد. سیستمی که متشکل از چندین سوئیچ، ولوها و کنترل‌کننده‌های پنوماتیک است.

در این قسمت به بررسی این موضوع که سیلندر پنوماتیک چگونه کار می‌کند؟ پرداختیم. در نظر داشته باشید که انواع سیلندرهای پنوماتیک به دلیل سادگی عملکرد و همین‌طور برخورداری از قابلیت انجام حرکات متنوع، در صنعت و برای انجام وظایف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قطعات استوک دارای یک سال ضمانت تعویض میباشند
This is default text for notification bar